Minggu, 12 Januari 2014

Melukis Kekecewaan dalam “Melukis Gonjong”



OLEH Elly Delfia
Pengajar di FIB Unand
“Siak beberapa kali ke istana pagaruyung hanya demi melengkapkan bahan lukisan rumah gadang. Siak tidak suka duduk berlama-lama di Istana Paguruyung yang sudah menjadi objek wisata. Orang-orang berwisata memakai celana pendek ala barat duduk berpasangan berfoto sambil membicarakan tentang ciuman enak di rumah gadang, menikmati duduk resek bersama teman wisata. Kini Istana Pagaruyung sudah roboh. Pada malam khairan petir menyambar gonjong istana. Siak berpedoman ke rumah gadang di Aia Mati. Rumah gadang itu kini sudah roboh. Sudah lama roboh sebelum lukisan Siak selesai. Siak berpedoman ke pucuk rumah gadang di kebun binatang Bukitinggti. Rumah gadang itu hanya tempat rekreasi, tempat orang berfoto...(Tanjung, Haluan Minggu, 20/02/11).

CARITO RANDAI MAGEK MANANDIN:Bapadoman Kapado Kaba Magek Manandin

Disusun Baliak Dek Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto 

(BAGIAN 3)


Keterangan
Sahabih kato Patiah Maudun, Santan Batapih nyo lah masuak, manamui urang nan baduo, katangah legaran anak randai, buliah dianta jo galombang, atau jo tapuak tangan sajo, kalau anak randai alah duduak, si Santan barunyo bakato.

Santan Batapih (36-4)

Manolai garan ayah kanduang
Barilah ampun badan ambo
Bumi bak raso ka mangguluang
Itu sabab ambo dek tibo

Ambo nan sadang manarawang
Bangkalai sadang tagamba
Banang nan indak dapek mato
Lah putuih banang nan tarantang
Suto ndak tantu ujuang pangka
Dek mandanga latusan cako

Jumat, 03 Januari 2014

CARITO RANDAI MAGEK MANANDIN:Bapadoman Kapado Kaba Magek Manandin



Disusun Baliak Dek Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto


(BAGIAN 2)

Rang Kuniang (19-2)

Tuak Mudo Sijabang Sati
Nangkodo di dandang panjang
Koknyo rang taluak Tanun Suri
Buliahlah pulo kami bincang

Tuak mudo cubo pikia-an
Runuik lah jo aka budi
Tabantang talutuak tangah jalan
Putuih dek urang pulang pai

Banyak urang koto nan duo
Ambo biaso singgah sinan
Kok ndak salah ambo bakato
Mungkin ka samo jo Piaman

Kok anyo puti pingitan
Balabiah, kurang saketek
Di etoang-etoang dipikia-an
Puti nan ampek puluah ampek

Ditiliak-tiliak jo pandapek
Atah jo bareh nak basisiah
Didalam ampek puluah ampek
Barampek puti nan balabiah

Di dalam puti nan barampek
Dalam di-inok dimanuangan
Jarang buliah maha didapek
Nan labiah diri si Santan

Ba-alah tando labiahnyo
Bogo kok samo dalam hati
Si Santan elok basonyo
Dang Dami ba Buruang Nuri

Dang Dami ba buruang rancak
Buruang ka pancari tuan
Kok hanyo buruang nan bijak
Pandai batutua ba kiasan

Pandai taurat pandai tanuang
Tahu di galah nan salapan
Pamenan Dang Dami ateh anjuang
Patuik dijinjiang ka Piaman

Malang saketek kok ndak dapek
Sulik di jinjiang nyo ka Tiku
Dang Dami bakabek arek
Buruang inyo pancari judu

Barabuik puti nak mambali
Di nan rancak samo katuju
Gak surang haram kok bajadi
Kandak datuak kok lai balaku
Apo pikiran datuak mudo.

Manuskrip Minangkabau, Berawal dari Surau

OLEH Yusriwal
Pengajar dan Peneliti Fakultas Sastra Unand
 
Naskah-naskah di Surau Bintuangan
Banyak penulis dan sastrawan Indonesia yang berasal dari Minangkabau, namun Minangkabau adalah salah satu kebudayaan di Sumatera yang tidak memiliki aksara. Setidaknya, belum pernah ditemukan manuskrip yang menggunakan aksara Minangkabau. Bukan berarti di Minangkabau tidak pernah ada tradisi tulis.
Diperkirakan bahwa tradisi tulis di Minangkabau dibawa oleh agama Islam. Hal itu dapat dilihat, misalnya pada manuskrip Minangkabau yang pernah ada, yang ditulis dalam bahasa Arab dan dalam bahasa Minangkabau atau Melayu, tetapi menggunakan aksara Arab yang dikenal dengan aksara Arab Melayu atau huruf Jawi.

Selasa, 31 Desember 2013

CARITO RANDAI MAGEK MANANDIN:Bapadoman Kapado Kaba Magek Manandin

Disusun Baliak Dek Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto


(BAGIAN 1)

Gurindam Duduak

Ampun baribu kali ampun
Pado panonton nan jauhari
Baiak kapado niniak mamak

Sapuluah jari kami susun
Kok ado taupek jo tapuji
Rila jo maaf kami mintak

Kurang batukuak kami mintak
Supayo gantang nak balanjuang
Baitu adaik di Nagari

Dari duduak kami katagak
Supayo niaik samo lansuang
Randai dimulai hanyo lai

Karya Sindhunata sebagai Novel Berdimensi Baru dalam Genre Sastra Indonesia Modern



OLEH B. Rahmanto
Universitas Sanata Dharma Yogyakarta)


I
Jauh sebelum kedua novel ini terbit, dalam Pertemuan Sastrawan Indonesia II yang dilaksanakan di TIM tahun 1974, perupa sekaligus penyair, cerpenis dan novelis Danarto menggemparkan publik baca puisi dalam rangka pertemuan sastrawan itu dengan puisinya yang berbentuk garis segi empat sebanyak sembilan buah seperti ini. 










Garis-garis yang membentuk segi empat itu ia sebutnya sebagai puisi. Orang boleh saja menyebut bahwa Danarto sebagai pelukis yang terbiasa berbicara lewat gambar, sudah tidak percaya lagi pada daya kemampuan bahasa konvensional sebagai wadah ekspresi kepenyairannya. Dilihat dari sub-topik pertemuan ilmiah HISKI ke-14 ini yang mencoba mencari genius lokal dalam sastra, persoalannya di sini tentu bukan apa makna puisi itu, tetapi terlebih pada sejauh mana Danarto mencoba membuka dimensi-dimensi baru dalam penulisan puisi. Mengapa segi empat seperti itu bisa disebut sebagai puisi. Apakah bahasa sebagai alat konvensional sedemikian miskin untuk menyampaikan maksudnya? 

MENAKJINGGO VERSUS DAMARWULAN:Dialog Seni Pertunjukan Jinggoan



Pengajar Fakultas Sastra Universitas Jember dan Koordinator Kajian Perempuan Desantara, Jakarta

Sebuah fenomena menarik, cerita legendaris Damarwulan-Menakjinggo yang diilhami kisah perang Paregreg yang kemudian sering dilakonkan dalam pertunjukan Jinggoan dengan cerita yang merendahkan martabat rakyat Blambangan justru sangat digemari oleh masyarakat Using Banyuwangi selama bertahun-tahun. Implikasi cerita tersebut membuat masyarakat Using memikul beban yang mendalam sampai mengidap gejala psikologis sindroma rendah diri, seolah-olah berprototipe jahat, pemberontak, dan mabuk kekuasaan seperti halnya Menakjinggo.1 Kisah Damarwulan-Menakjinggo merupakan sejarah barat-timur (mulai dari zaman Majapahit-Blambangan sampai Mataram-Blambangan) selalu diwarnai hubungan yang tidak harmonis, peperangan, dan penaklukan.

Kristenisasi di Ranah Minang

Foto: Kompasiana Pemeluk   Kristen sudah masuk ke Minang-kabau sejak Plakat Panjang ditandatangani tahun 1833 silam. Beratus tahun berlalu, ...