Selasa, 01 Oktober 2013

Anak Pisang-Induak Bako

OLEH Anas Nafis

Pengantar

Masa ini terutama di perkotaan adat beranak pisang induak bako1 ini boleh dikatakan sudah menghilang. Penyebabnya antara lain ialah tanah tempat menanam bawaan induak bako seperti anak pohon pisang, bibit kelapa atau pun untuk memelihara ayam-itik maupun sapi dan kambing, boleh dikatakan sudah tidak ada lagi. Jamah telah beralih, musim telah berkisar, kata peribahasa.
Namun demikian inti dari adat baranak pisang barinduak bako ini cukup menarik, karena di Minangkabau dahulu setiap kelahiran bayi senantiasa diikuti oleh penambahan bahan makanan yang ujung-ujungnya tabungan bagi sang sang anak.

Ruang Ekspresi Perupa Masih Terbuka


OLEH Ady Rosa
Kurator dan Dosen Seni Rupa Universitas Negeri Padang

Sumatra Imaginable, merupakan sebuah tawaran terbuka kepada para perupa Sumatra untuk “memikirkan (kembali) tentang Sumatra”, yang bisa diwujudkan dalam bahasa rupa.
Ruang rupa dalam jagat raya merupakan ruang yang dapat diinterpretasi perupanya (pelukis), banyak sajian yang tampak secara kasat mata. Bisa persoalan alam, masalah sosial, dan masalah apa saja yang dapat dikembangkan melalui ekspresi objektif kosmik, sebagai bentukan rupa konkret – realis, yang sangat mudah dikenali lewat kasat mata khalayak. Corak ini sampai sekarang masih dianggap “booming”, terutama lukisan-lukisan kontemporer perupa Cina, yang memiliki landasan kuat dalam tradisi melukis realis. Jadi jangan heran apabila Cina dalam kekondisian kini, menjadi kiblat perkembangan seni rupa kontemporer di Asia maupun dunia saat ini.

KABA UMBUIK MUDO: Bapadoman kapado kaba Umbuik Mudo

Disusun dan Ditulih: Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto
bagian 2

Gurindam Legaran 2
Kandak buliah pintak balaku
Sanang rasonyo kiro-kiro
Dapek pangaja dari ayah

Niaik sangajo pai baguru
Lalu bajalan si Umbuik Mudo
Tinggalah mandeh nan di rumah

Nan satibo di rumah guru
Untuang kabaiak ditarimo
Baguru silek jo mangaji

Sampai basuo bahadapan
Bajawek salam maso itu
Sadang ba-andai bapaparan

Hap …Tah …Tih …

Minggu, 29 September 2013

POLEMIK SASTRA SUMATRA BARAT: Sedikit Gambaran Sastra Indonesia di Sumatra Barat


OLEH Sudarmoko
Universitas Leiden

Sudarmoko
Sepanjang sejarahnya, Sumatra Barat menjadi bagian yang penting dari sedikit daerah di Indonesia yang dalam segi jumlah memberikan pengaruh penting dalam kesusastraan. Hingga tahun 1977, kehidupan sastra Indonesia modern di Sumatra  Barat dicatat dengan baik oleh Nigel Phillips dalam artikelnya di Indonesia and the Malay World (Vol. 5(12): 26-32),”Notes on Modern Literature in West Sumatra”. Dalam catatan yang dibuat di sela-sela penelitiannya tentang sastra lisan, terutama Si Jobang yang sudah diterbitkan, ia mencatat sejumlah pencapaian dan sastrawan Sumatra Barat.

Jumat, 20 September 2013

Musik Islami Minangkabau dalam Fenomena Budaya Populer

OLEH Ediwar Chaniago
Direktur Pascasarjana ISI Padang Panjang
Sepasang seniman tradisi Minang salawat dulang (Foto Dok) 
Budaya populer bukanlah suatu fenomena baru. Ia merupakan persambungan daripada budaya rakyat, yang menjadi milik rakyat. Budaya populer (populer culture) merupakan salah satu budaya yang pernah berkembang di Amerika kurang lebih satu abad yang lalu sebagai mass culture atau seni budaya massa. Demikian juga seni populer (populer art), yang sering juga disebut dengan seni pop cenderung dipandang sebagai seni yang menyimpang dari pola kebudayaan yang sudah mapan, bahkan sering disebut sebagai perkembangan budaya prematur.
Oleh sebab itu apabila kita berbicara tentang seni populer, maka senantiasa menunjuk pada hasil dan tingkah laku budaya (termasuk seni) yang dianggap tidak termasuk kebudayaan yang mapan dan hanya bersifat sementara. Ignas Kliden lebih menegaskan lagi bahwa seni populer lebih dianggap sebagai kebudayaan seketika, karena mudahnya diterima dan dinikmati, tetapi mudah pula dilupakan oleh banyak orang, sering dianggap kurang berbobot apabila dibandingkan dengan kebudayaan tinggi (high culture). Seni (musik) populer itu mudah dicerna dan diserap orang, target publiknya bersifat massal. Apabila diperbandingkan sifat tersebut sangat berbeda dengan kebudayaan tinggi yang butuh waktu pemahaman dan perenungan dalam menerima kebudayaan dan atau kesenian tersebut.

KABA UMBUIK MUDO: Bapadoman kapado kaba Umbuik Mudo

Disusun dan Ditulih: Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto
bagian 1

Musra Dahrizal sebagai instsruktur randai di Hawaii (Foto Dok)
Sabalun gurindam pambukaan, nan banamo Dayang Daini/Minangkabau nan sarancaknyo anak randai masuak dari lua ka dalam galanggang jo balabek silek, walau buliah juo babarih sajo sambia batapuak tangan. Satibo di dalam galanggang mambuek sambah silek sasuai jo silek nan ado, mungkin juo bisa disambia-an sambah ka panonton untuak ampek suduik. Sudah tu baru mulai gurindam pambuka-an.


Gurindam Pambukaan
Ampun baribu kali ampun
Rila jo maaf dikandak-i
Rundiang jo langkah kok nyo ragu

Nan mananti urang panyantun
Kami nan datang bagadang hati
Itu nan tuah di pangulu

Di ... randai disusun
Di dalam kota/kab…
Di... sasaran kami

Sapuluah jari kami susun
Pado panonton nan basamo
Randai dimulai hanyo lai

Ap...Tah...Tih…

Sakapua Siriah dari Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto

Musra Dahrizal Katik jo Mangkuto
Assallamualaikum Wr, Wb
Kaganti siriah nan sakapua, umpamo rokok nan sabatang, lah tacinto bajawek tangan, jo diri dunsanak nan basamo. Awa mulo niniak jo mamak, baiak pun alim jo ulama, sarato nan tuo cadiak pandai, langkok jo manti jo pandito, nan mudo arih budiman, hulubalang pagaran kokoh, bundokanduang samo di dalam, dalam saruan ambo juo, baiak di kampuang jo di rantau, ketek nan indak tasabuik namo,  gadang nan indak taimbau gala,  di lingkuang sambah kasadonyo.
Nak lapeh niaik di hati, nak sampai kaua dari ambo, ambo tatiangan carano basa,  babantuak sabuah buku, isinyo curito randai: bak badia tigo sapatiak, sadatak tigo dantumnyo. Nak asah siang bak hari, nak nyato tarang bak bulan, sabuah buku nan tabik, tigo curito di dalamnyo: nan partamo, Si Umbuik Mudo, nan kaduo Magek Manandin, nan katigo Santan Batapih. Hanyo nan niaik dari ambo, tantangan buku nan dibuek. Kok untuang pambari Allah, kajadi sitawa jo sidingin tulisan nan ambo buekko.
Sabab kan ba a dek baitu, aluran badan diri ambo, tantangan tulih manulih, aka singkek pandapek kurang, ilimu di Tuhan tasimpannyo, tapi samantang pun baitu, dek ujuik manantang bana, jan kalah sabalun parang, dipabulek alu panggali, indak nan labiah dari puntuang,  dipabulek hati nurani indak nan labiah dari untuang, walau kaangok-angok ikan, bogo kanyawo-nyawo patuang, patah kapak batungkek paruah namun nan niek dalam hati, mungkasuik tatap basampaian, dicubo juo bagulambek.
Anyo arapan dari ambo kapado dunsanak bakuliliang, kok basuo kalimaik nan ndak jaleh, titiak jo koma nan salah latak, bahaso Minangnyo basalemak, tapakai bahaso nan asiang, sangko bahaso Minang moderen, usah dicacek langkah sumbang, sabab baitu kato ambo, ambolah maraso yakin, nan niaik dunsanak nan basamo, tantu bakandak tabu nan manih, tabu tibarau nan tasuo, itu nan ado di ambo, pado manjadi upek puji, nan bedo jatuah dihimpok janjang, pado mambarek ka akiraik, barilah maaf banyak-banyak.

Kristenisasi di Ranah Minang

Foto: Kompasiana Pemeluk   Kristen sudah masuk ke Minang-kabau sejak Plakat Panjang ditandatangani tahun 1833 silam. Beratus tahun berlalu, ...