OLEH Wisran Hadi
Ota Muncak ka Mas Sam di
ateh bendi balapie-lapie, labiah kareh lo lapie otanyo lai daripado bunyi lapie
kudonyo. Kusie bendi nan sagalo pandai tu maota, dulu urang Minang manyabuik pemain
bola, pemain randai, pendayung sampan tu jo kato “anak”. Disabuik anak randai atau anak bola karano
mereka tu memang masih anak-anak atau berstatus sebagai “anak”. Ado anak joki, anak sasian, atau anak ula. Anak
lidah indak masuak etongan dalam persoalan ko, baitu juo anak pisang. Apolai kalau anak lidah dek anak pisang.
“Kini nan main randai tu
indak anak-anak lai. Nan mudo-mudo indak namuah lai main randai, dek karano
indak nampak jalan kalua dek inyo dalam sagalo persoalan nan diadok i. Nan mudo-mudo
binguang, stres, baputa-puta dalam persoalan itu ka itu se. Kok filem sinetron
abih dek curito anak haram ka anak haram, urang kayo nan indak jaleh dima
datang kayonyo. Nan bapolitik abih dek poilitik se. Menuruik nan mudo-mudo
kini, bamain randai samo jo maeto kain
saruang,” ota Muncak.
“Karenanya yang main randai
sekarang diambil alih oleh yang tua-tua, karena mereka selalu dibisiki
kebanggaan masa lalu. Kebudayaan nenek moyang perlu dilestarikan. Kalau
permainan itu tidak memberi manfaat untuk kreatifitas anak-anak muda
sekarang, bagi mereka tidak soal.
Menurut mereka, randai yang mereka pertahankan itu setidak-tidaknya dapat dijual kepada turis,” baleh Mas Sam.
“Lah abih dek teori ka
teori juo Mas Mas baru lai,” jawek Muncak.
“Jika ditemui di
kampung-kampung kini orang-orang tua lebih suka maeto kain saruang itu. Sesuai dengan kenyataan sesungguhnya. Mereka
tidak dapat ke luar dari lingkaran persoalan, yang mereka sendiri tidak tahu di
mana pangkal, di mana ujungnya. Akan tetapi kalau ada orang tua yang bermain
randai, walau dengan alasan apapun, ditertawakan anak cucu mereka; urang gaek kagudan-gudanan. Merekalah semestinya yang mencarikan jalan ke
luar dari segala persoalan yang tak berkeruncingan itu, baik sebagai ninik
mamak atau penghulu. Nyatanya tidak. Mereka lebih suka menjadi anak randai,” jawek Mas Sam.
“Heh. Labiah Minang lo Mas
Sam dari urang Minang lai mah,” solo Muncak takekeh-kekeh.
“Begitu juga dengan anak bola,” lanjuik Mas Sam. “Anak bola
sekarang bukan lagi orang-orang muda. Terlebih lagi kalau bola sudah mengarah
ke gawang lawan. Orang-orang tua yang sedang bermain bola tidak peduli lagi
dengan timnya. Dia ingin menggolkan sendiri. Dia harus menjadi pencetak gol, jadi
pahlawan dan bila sampai waktunya kelak akan mendapat tanda jasa,” tukuak Mas
Sam.
“Tapi bilo nan mudo-mudo
maarak bola, nan gaek-gaek tu berang. Nan mudo-mudo tu dituduah sebagai
anak-anak indak mangharagoi sejarah, indak mengharagoi pahlawan,” solo Muncak.
“Begini Muncak,” kato Mas
Sam mamotong. “Di dalam dunia politik, setidak-tidaknya berdasarkan apa yang
diberitakan oleh surat kabar, bahwa reformasi sudah sejak lama berjalan dalam
kehidupan berbangsa. Tapi dalam dunia anak
bola, belum sama sekali. Orang-orang tua masih saja ingin mengarak bola
sampai ke gawang lawan, walau umurnya sudah tua. Akankah yang tua-tua tetap
turun ke lapangan mengarak bola sendiri?
Kalau masih juga ingin begitu, maka yang muda-muda akan mengatakan
mereka kagudan-gudanan!” kato Mas Sam.
“Mas Sam, agak-agak
mangecek stek. Talendo pulo galeh urang nan ditapi jalan tu beko,” kato Muncak
manesehati langganan setianyo tu.
“Alah Muncak. Kita kan
bicara di atas bendi. Siapa peduli dengan penumpang bendi apalagi kusir
bendinya, ya kan?” jawab mas Sam galak sengeang.
“Kok baitu baa Mas Sam.
Bacurito lo waden pakaro gaji kusie bendi ko, lai patuik tu?” tanyo Muncak.
“Oalah..tobat aku! Jangan
ikut latah lah kusie! Gaji kusie, kusielah yang menentukan. Ka dibuek an pulo
celengan pitih ketek untuak panambah gaji kusie, ha? Itu samo jo mancaliak anak
lidah anak pisang awak tu mah,” jawek Mas Sam.***
Tidak ada komentar:
Posting Komentar