OLEH Musra
Dahrizal Katik Jo Mangkuto
Ninik mamak (Sumber: www.rangtalu.net) |
Kaganti
siriah nan sakapuah, umpamo rokok nan sabatang, panuruik dunsanak bakuliliang,
dek kito sarik basuo. Nan naiak di dalam hati, tacinto bajawek tangan, jo diri
dunsanak nan basamo, kok untuang ka jadi sitawa jo sidingin, tulisan nan ambo
buek ko. Sabab kan ba‘a dek baitu, aluran badan diri ambo, tantangan
tulih-manulih, aka singkek pandapek kurang, ilimu di Tuhan tasimpannyo.
Tapi
sapantangpun baitu, dek ujuik manantang bana, jan kalah sabalun parang,
dipabulek kayu panggali, indak nan labiah dari puntuang, dipabulek hati nurani,
indak nan labiah dari untuang, walau ka angok-angok ikan, bogo ka nyawo-nyawo
patuang, patah kapak batungkek paruah, namun nan naiak dalam hati, mungkasuik
tatap basampaian, dicubo juo bagulambek.
Hanyo harapan
dari ambo, kapado dunsanak bakuliliang, kok basuo kalimaik nan ndak jaleh,
titiak jo koma nan salah latak, bahaso Minangnyo basalemak, tapakai bahaso Indonesia, anggaplah bahaso maso kini,
usah dicacek langkah sumbang, sabab kan ba’a dek baitu, dalam diri ambo lah
yakin, sadonyo dunsanak nan datang ko, tantu bakandak tabu nan manih, kok tabu
tibarau tasuo, itu nan ado di ambo, pado manjadi upek puji, nan bedo jatuah
dihimpok janjang, pado mambarek ka akiraik, ambo nan mintak dimaafkan.
Barieh
balabeh Minangkabau, sanitiak tiado hilang, sabarih bapantang lipua, nan
salilik gunung Marapi, saedaran Sago jo Singgalang, salingka Talang jo Kurinci,
sampai ka lauik nan sabideh, warih nan samo kito jawek, kato pusako nan
diganggam, ka ateh ta ambun jantan, ka bawah takasik bulan, niniak moyang punyo
hulayaik, hak nyato bapunyo, ganggam nyato ba untuak.
Salaruik
salamo nanko, namonyo kito urang Minang, dek ketek kurang pangana, lah gadang
aka pailang, jalan lah dialiah urang lalu, cupak dipapek rang panggaleh, dek
elok kilek loyang datang, intan tasangko kilek kaco, disangko bulek daun nipah,
kironyo picak bapasagi, diliek lipek ndak barubah, dikambang tabuak tiok ragi,
pado wakatu iko kini, lalok sakalok barasian, pikia nan palito hati, nanang nan
baribu aka, dalam tanang bana mandating, paham tibo aka baranti, bana lah
timbua sandirinyo, asah kamudi disamoan, jikok padoman dibatua an, samo
mancinto ka nan baiak, nak mambangkik batang tarandam, iyolah adaik
Minangkabau, tibolah tembak di alamaik, sampailah pandang ka tujuan, kok indak
tajajak tanah tapi, indak kudaraik dari kito, hanyo kuaso dari Tuhan, sasek
suruik talangkah kumbali, pulangnyo ka balabeh juo, baitu adaik nan bapakai, kok
sasek di ujuang jalan, babaliak ka pangka jalan, kito pilin aka nan tigo, suatu
nan jahia janyo aka, kaduo mustahia janyo aka, katigo nan wajib janyo aka, sa
ukua kito nan basamo, sapakaik niniak jo mamak, sarato imam jo tuangku, baiyo
sagalo cadiak pandai, bundo kanduang samo di dalam, kito babaliak banagari.
Tapeknyo
tanggal salapan, di bulan November, di maso tahun iko juo, alah datang surek
sapucuak, babungkuih jo karateh putiah, dari UPTD Museum Nagari, di jalan
Diponegoro, nan talatak di Kota Padang, daulunyo Taman Melati. Sasudah surek
ambo baco, dalam dibaco dipahami, ruponyo dek kapalo Museum, lah timbua pangana
elok, lah tabik pikiran baiak, cinto baiyo jo batido, jo dunsanak nan ado kini,
sagalo urang nan patuik-patuik, mambincang nilai-nilai adaik, nan takanduang
dalam budaya, lai koh tapakai sampai kini, kok lai ba’a lai nyo, kok indak ba’a
indaknyo. Dek lah jaleh mungkasuik isi surek, aluran di badan diri ambo, kok
baban nan ka bapikua, karajo nan ka dikakok, sakiro untuak ambo tariak, nan
baban ka ambo pikua, diagiah ganggam bapadok, tantangan sambah-manyambah, nan
tapakai di dalam adaik. Jikok di ambo lah tu kini, dek elok isinyo surek
datang, suci niaiknyo rang bakandak, kok kurang laweh tapak tangan, jo niru
ambo tampuangan, lah datang pikiran baiak, alah timbua pangana kokoh, mako mbo
ansua lah manulih, sakiro nan takana ka ditulih, nan tasirek jo nan tasuruak,
ka kito tarangan bagulambek.
Nan ka
disuruah:
Manuruik
adaik nan bapakai, adaik lamo pusako usang, di dalam alam Minangkabau, tutua
rang tuo nan didanga, indak basasi ba bainah, sakiro dicaliak mato sajo, indak
basuluah batang pisang, mambali kabau batuntun, jikok nyo tutua nan didapek,
lai basuluah matohari, bagalanggang mato rang banyak, nan nampak tapakai tiok
hari, sarato dangan jo talingo, baik batanyo ka nan tau, walau baraja ka nan
pandai, miki barundiang dalam lapau, bogo batanyo di palanta, tantangan
sambah-manyambah, nan tapakai dalam adaik, sajak mulo maso sa isuak, sampai
kapado maso kini, tantang itu ka kito surah.
Tantangan
sambah jo manyambah, nan tapakai dalam adaik, dalam adaik sabatang panjang,
siapo urangnyo nan disambah, siapo pulo nan manyambah, limbak sabaliak dari
itu, tantangan diri bundo kanduang, lai koh buliah nyo manyambah, walau sasamo
bundo kanduang, baiak di hadapan niniak jo mamak, ado koh sambah bundo
kanduang, nan jaleh balundang bak durian, nan bak urang di tangah pasa, nak
jaleh onggoknyo ciek-ciek, nan mano nan onggok lado, nan ma pulo nan onggok
bawang, karano hak jaleh bapunyo, nan ganggam nyato ba untuak, sabuah lai nan
takana, kok hanyo sambah-manyambah, di ma sajo nan buliah dipakai, siapo sajo
nan mamakai, nan mano sambahnyo niniak mamak, nan ma pulo sambah nyo bundo
kanduang, dalam papatah kan basuo, rajo datang rajo mananti, puti datang puti
mananti, jikok tibonyo tampak muko, jikok pai nyo tampak pungguang. Minggu Muko
Nan banyak
basuo kini:
Kalau
dicaliak maso kini, di zaman canggih
kini ko, kok adaik nan urang pakai, pusako nan nyo tarimo, iyo bana bak kato
urang, nan bak mamangan urang tuo, bulek ruponyo daun nipah, bulek lah nyato
bapasagi, dicaliak lipek ndak barubah, dikambang tabuak tiok ragi, tantangan
adaik ma aduik, lah bak sarupo suto kusuik, dirantang indak salasai, dicukia
ndak namua tangga, makin diasah makin maja, makin dicalak makin kabua, lah
sarupo jo ikua tikuih, apo lai sambah-manyambah, tarutamo di kota-kota, lah
banyak bana kalirunyo, nan indak untuak lah urang tariak, nan indak baban lah
inyo pikua, ndak patuik manyambah lah manyambah, di hadapan niniak jo mamak,
urang padusi lah manyambah, kok kaba nan kito danga, barito dibaok angin, tapi
kok saiah baritonyo, dari payuang panji adaik, iyo lah LKAAM di Sumbar ko,
baliau mambuek rapek gadang, nan mamiliah tungganai baru, kongres namonyo caro kini, di maso kutiko itu, urang padusi nan
manyambah, manyambah siriah pinang, kok didanga urang nan datang, datang dari
luak nan tigo, nan dari rantau tigo sagi, iyolah datuak jo pangulu, sarato
urang cadiak pandai, baiakpun urang patuik-patuik, manuruik pancaliak an
panitia, kok didanga kakok karajonyo, bantuak ndak tau nyo adaik, asah karajo
ka salasai, indak bapikia mularaikinyo, di baliak itu manpa’aiknyo. Sabuah lai
nan takana, dari banyak sanggar nan
ado, nyo buek tari pasambahan, kutiko inyo kabarundiang, manyambahan siriah di
carano, lah padusi pulo nan manyambah, alah banyak sumbak jo salah, asah utang
ka lapeh sajo, indak tapikia salah bana. Kalau diinok dimanuangan, jikok
dipikia aluih-aluih, buruak bunyi salah barito, malu kito dek urang lain, pado
marusak rang nagari, jan cacek adaik Minangkabau, lah patuik LKAAM ko
dibubarkan.
Surahan:
Tahantak puntiang ka hulu, di bawah kiliran taji, asa mulo kato daulu, tigo limbago nan tajali, partamo sambah-manyambah, kaduo baso jo basi, sambah-manyambah dalam adaik, tali batali dalam undang, tasabuik dimuluik manih, tapakai an baso nan baiak, di dalam bungka nan piawai, di taraju nan ndak bapaliang, baso-basi ikara muluik, muluik manih tali pikatan, pa hubuang silaturahmi, banamo adaik sopan santun.
Tahantak puntiang ka hulu, di bawah kiliran taji, asa mulo kato daulu, tigo limbago nan tajali, partamo sambah-manyambah, kaduo baso jo basi, sambah-manyambah dalam adaik, tali batali dalam undang, tasabuik dimuluik manih, tapakai an baso nan baiak, di dalam bungka nan piawai, di taraju nan ndak bapaliang, baso-basi ikara muluik, muluik manih tali pikatan, pa hubuang silaturahmi, banamo adaik sopan santun.
Sabalun
disingkok nan talamun, nan tacicia ka kito piliahi, nan taserak kito
kampuangan, nan tingga ka kito japuik, nan tagadai ka kito tabuh, nan rumpanag
ka kito sisik, nan kurang ka kito tukuak, nan balabiah kito kurangi, nan
singkek ka kito uleh, nan panjang ka kito karek, nan senteang ka kito bilai,
nan lakuang ka kito timbun, nan teleang kito padata, nan sipi di katangahan,
nan ilang ka kito cari. Nan partamo ka kito sigi, tampek duduaknyo niniak
mamak, jo tampek duduak bundo kanduang, baik di ateh balai adaik, walau di ateh
rumah gadang. Kalau dalam mambincang adaik, bundo kanduang di ateh balai, duduaknyo
agak kabalakang, indak samo jo niniak mamak, kok ado rundiang ka nyo sabuik,
agak sapatah duo patah, hanyo pakaro bantuak alek, macam samba nan kadibuek,
sarato paminum kawa, atau juadah dalam alek, kok itu ka nyo sampaian, indak
buliah nyo lansuang sajo, mintak rila inyo daulu, ka salah surang niniak mamak.
Malah nan acok bana basuo, kato putuih nan nyo tarimo, dari rundiangan niniak
mamak, kok lah sasuai jo niniak mamak, baru nyo buliah bacarito.
Panyambahan
dek niniak mamak, sambahnyo sambah guntiang ampek, indak patuik marantang
panjang, dek baliau siku nan paralu, karano tasuo di pitua, kato pangulu
manyalasai, di ateh duduak nan saamparan, di tagak nan sapamatang, jo niniak
mamak nan banyak, kok tasuo kato baiyo, barundiang jo singkek sajo, ado bana
liau baiyo, atau basuo gantiang ka putuih, isinyo biang katabuak, di dalam sambah-manyambah,
baliau indak ka baiyo, jo diri mati jo pandito, nyampang tasuo nan baitu, liau
barundiang jo singantua, batanyo ka lutuik caro kini, nan buliah baliau baiyo,
manuruik adaik nan bapakai, jo niniak mamak nan lain, baiak jo dunsanak nan sababan,
mako sangaik paralu bana, di urang manyambah nan partamo, atau nan mamulai
manyambah, ndak buliah lansuang ka pangulu, di caliak urang nan duduak, ka nan
di bawah pangulu sambah di tibo an, mako katiko kito ka duduak, kalau di dalam
alek jamu, dicaliak suok jo kida, si sampiang kito ka duduak. (minggu muko)
Panyambahan
dek manti jo pandito, atau kamanakan nan mudo matah, nan ado di bawah pangulu,
caro adiak sabatang panjang, salingka luak nan tigo, sampai ka rantau ka
tigonyo, di dalam sambah-manyambah, liau buliah marantang panjang, mambilang
dahan jo rantiang, mambaco bungo jo putiak, hanyo sabuah nan paralu, usah kalua
dari alua, ijan sambah malompek-lompek, sarupo nan banyak kito danga, juo acok
dicaliak mato, dalam daerahluak Agam, nagarinyo indak kito sabuik, pidatonyo
malompek-lompek, panyambahan untuak ka makan, nyo baco niniak nan batigo, sajak
di aras kurisi, nyo bincang tambo sapanjangnyo, kutiko didanga bunyi, indak
tasangkuik setek juo, pidato untuak kamakan, kito cubo bana mambandiang, sampai
disudi disiasek, jaweknyo singkek sajo, adaik kan salingka nagari, pusako
salingka kaum, baitu adaik kami di siko, kutiko ditanyo falsafahnyo, sabuah
tanyo ndak bajawek, hanyo kito nan marusuah, nan mangganggam di dalam hati, lah
samo darajaik pidatonyo, antaro ka makan jo ka minum, jo panyambahan batagak
gadang, atau malewakan gala pangulu.
Panyambahan
dek bundo kanduang, atau sambahyo rang padusi, nan banyak panulih caliak, baiak
batanyo ka nan tau, walau baguru ka nan
pandai, di dalam luak nan tigo, lapeh ka rantau tigo sagi, sajak iduang
ditampuah angok, alun ado lai Nampak, baiak di danga jo talingo, kalau ado
niniak jo mamak, atau banyak rang jantan duduak, indak ado sakali juo, urang
padusi nan manyambah, kok padusi tagak manyambah, indak sasuai jo pitua, rajo
datang rajo mananti, puti datang puti mananti, sabuah lai pitua nyo, ijankan
mancaliak muko, mancaliak batih ndak dapek, dek sabab karano itu, pakaian adaik
rang padusi, sajak mulo maso saisuak, lakek kainnyo ka balakang. Aluran diri
bundo kanduang, kok lai bana nyo manyambah, tagak nyo di kapalo janjang, antuak
manyerak bareh kuniang, itupun tabagi duo, nan partamo untuak anak daro, nan
kaduo untuak marapulai, kalau nan untuak anak daro, buliah dijawek dek nan datang,
dari rombongan anak daro, sabab kan ba’a dek baitu, rombongan dek anak daro,
nan turuik sato maanta, sadonyo rang padusi. Kalau nan untuak marapulai, hanyo
pidato surang sajo, indak buliah bagai dijawek, sabab kan ba’a dek baitu, kalau
lah ado nan manjawek, lah bak balam katitiran, hanyo angguak nan lai samo, tibo
di gayo lah balain, jikok tasio nan baitu, nan bak mamangan urang tuo, jadi
pameo sampai kini, di lantiak ayam batino, jadi pantangan sampai kini.
Kok dicaliak
kato pusako, nan basuo dalam papatah, tantangan diri bundo kanduang, baiak
sadonyo rang padusi, dalam pitua kan basuo, baiak andai urang di lapau, nan
padusi pusako tanah minang, diamnyo di ateh anjuang, nan tasimpan di kashah
rumin, umpamo padi ranik jintan, nan tumbuah di lereang bukik, sacotok usah dek
ayam, satangkai usah dek pipik, bak buah bida nyo niniak mamak, nan kito baco
di ateh tadi, ijan kan mancaliak muko, mancaliak batih indak dapek, kalau baitu
pitua nyo, tantu sajo indak buliah, bundo kanduang tagak manyambah, di hadapan
niniak jo mamak, bapacandai itu namonyo, niniak mamak nan sadang duduak. Sabuah
lain nan takana, aluran diri bundo kanduang, kok lai bana nyo manyambah, kutiko
inyo samo inyo, sambahnyo indak panjang-panjang, hanyo nan singkek-singkek
sajo, sabab kan ba’a dek baitu, aluran diri bundo kanduang, pangulunyo dek rang
padusi, baitu adaik lumbagonyo.
Jalan
kaluanyo:
1. Sado nyo guru
BAM dari SD, SMP, SMA, SMK, lapeh ka perguruan
tinggi, kutiko guru jo dosen ma aja harus
pakai bahaso minang, kalau ado siswa jo mahasiswa nan batanyo jo bahaso
Indonesia kutiko baraja BAM suruah ulang dek nyo baliak jo bahaso minang. Walau
pun jo bahaso daerah di ma kito ma aja.
2. Mandeh jo
ayah di rumah tango harus ma aja
anaknyo jo bahaso minang.
3. Niniak mamak
di ateh balai adaik atau di kantua KAN dalam barundiang harus jo bahaso minang.
4. Alim ulama
nan maraso dirinyo urang minang, kutiko inyo maagiah pangajian di ranah minang
ko, sadapek mungkin jo bahaso minang.
5. Protocol
kutiko mambaok an acara domano sajo di daerah minang ko,
asah dalam acara adai jo budaya harus
jo bahaso minang.
6. Panguruih
LKAAM baiak di Sumbar walau di kota jo kabupaten, kutiko rapek, diskusi, seminar, lokakarya, pelatiahan, asah
basangkuik adaik jo budaya harus babahaso
minang.
7. Kalangan
pamarentah, sajak dari pamarentahan nagari sampai ka kota jo kabupaten, lapeh
pulo ka tingkek propinsi kutiko baliau rapek, diskusi, seminar, lokakarya, pelatiahan, ,asah basangkuik adaik jo
budaya harus babahaso minang.
8. Kalangan
anggota dewan nan sangaik mulia, sajak dari kota jo kabupaten, lapeh pulo ka
tingkek propinsi kutiko baliau rapek, diskusi,
seminar, lokakarya, pelatiahan, asah basangkuik adaik jo budaya harus babahaso minang.
9. Urang minang
nan barado di rantau, kalau lai masih maraso urang minang, tolonglah diaja
anak-anak kito jo bahaso minang.
10. Sadonyo
nagari nan barado di Sumbar kalau bias mambuek sanksi adaik, taradok kasalahan anak kamanakan kito mamakai adaik.
Kok sasek di
ujuang jalan, babaliak ka pangka jalan, sasek suruik talangkah kumbali,
pulangnyo ka balabeh juo, latakan suatu di tampek nyo, di alua jo patuik, di
lingkuang adaik jo pusako, ijan salah latak bak pangalang, kito dalam bicaro
adaik, basampaian jo bahaso Indonesia.
Padang, 19 Nopember 2010
Tidak ada komentar:
Posting Komentar